Rabu, Julai 01, 2009

BERILMU TETAPI BERPERANGAI JAHAT

Sejak dulu malah turun temurun lagi orang-orang yang berilmu pengetahuan dianggap berperangai baik, berkata baik, berkelakuan baik malah dianggap segala-galanya baik tidak ada yang tak baik.

Rasulullah s.a.w mengingatkan di akhir-akhir zaman nanti akan muncul orang-orang yang berilmu atau yang digelar ulamak tetapi fasik disisi Allah s.w.t ertinya ulamak/orang yang berilmu tetapi berperangai jehat, hatinya jehat mulutnya.

Berilmu tetapi memaki-hamun orang lain dengan pelbgai perkataan, menuduh orang lain zalim, komunis sama dengan penggamal ajaran sesat Tok Ayah Pin, Tuhan dengan Al-Mutakabir kita pun (manusia) boleh takbur, Tuhan bersifat dengan Al-Jabar maka kita pun bersifat dengan al-Jabar (kalau kita bersifat sedemikian) sudah pasti kita juga bersifat dengan sifat-sifat khalek-khalek yang lain.

Ulamak mestilah bersifat bersih segala-galanya tidak kelihatan bersih semasa beribadat semata-mata. Fasik bererti orang yang berilmu/ulamak yang melakukan kejahatan/atau mencontohi kelakuan orang yang tidak berilmu, seperti memaki-hamun, menyamakan orang lain dengan komunis, sombong, zalim, menyesat, asabiah, tidak mengamalkan cara Islam dan lain-lain lagi, kata-kata inilah kata-kata orang yang tidak berilmu, jahil, malah orang yang tidak berertika. Orang berilmu/ulamak tahu apa yag mereka buat, lakukan dan katakan itu samada baik atau sebaliknya. Bila ditekan mengapa keterlaluan sangat Tok Guru, lantas menjawab, itu giasan sahaja. Apakah Tok tidak belajar usul fekh, iaitu gias dengan maqisalaih mesti sama jenisnya. Orang biasa tidak boleh sama dengan orang istana sebab itulah ada Perlembagaan Negara.

Orang berilmu/ulamak sedar dan tahu apa yang mereka lakukan itu jehat, atau dengan niat jehat, bertujuan untuk mencari pablisiti politik semata-mata orang berilmu/ulamak tahu dan sedar perbuatan yang dilakukan perkataan yang dilafazkan itu dilarang malah dikutuk oleh Allah s.w.t tetapi semata-mata kepentingan peribadi oleh pangkat dan darjah.

Nabi bersabda, bemaksud satu masa nanti/kelak (pada akhri zaman) akan ada ahli ibadat, berilmu/ulamak yang jahil atau ulamak yang fasik riwayat Ibnu Ady dari Ansar).

Hadis ini bermaksud pada akhir zaman nanti akan ada dua gologan iaitu yang rajin beribadat tetapi sebenarnya jahildengan ilmu agama dan orang yang berilmu (ulamak) tetapi fasik(jehat) kerana peribadi terikut-ikut dengan ajakan syaitan (nafsu amarah).

Jadi tidak hairanlah ada dikalangan kita hari ini orang yang berilmu/ulamak, yang berperangai seperti orang yang tidak berilmu, iaitu apa yang orang lain buat, kata dan laksanakan semuanya tak betul, contoh;

Zalim, rasuah tak jujur, tak amanah, tak telus, segala-galanya tak betul, akhir akhir ini, menuduh persediaan mereka secara tak langsung sebagai tidak bertanggungjawab mencetuskan idea Kerajaan Perpaduan dalam Mukhtamar ke 55 baru-baru ini seolah-olah tidak baik kerana tidak merujuk kepada beliau terlebih dahulu dalam hal ini sekali lagi mengatakan Timbalan Presiden Parti sebagai sampah UMNO, dan mengarahkan meletakkan jawatan dalam parti seperti Timbalan Presiden dan meletakkan jawatan sebagai MP Bachok malah dalam masa dua tiga hari kebelakangan ini mengatakan orang UMNO sama seperti komunis seperti pengamal ajaran sesat Tok Ayah Pin, bila ditegur terus mencabar orang, untuk berdebat secara terbuka, semalam sudah hilang akal, tidak berakhlak, malah langsung tidak nampak seperti orang berilmu/ulamak.

Jadi tidak hairanlah, nampak berilmu/ulamak malah dikenali di seluruh negara sebagai orang yang beragama dan pandai bercakap tentang Islam, tetapi perangainya seperti penyanggak, mengutuk, memaki, mencaci dan menuduh orang Islam sebagai hobi peribadi tetapi menghormati mereka yang bukan Islam berkawan dan makan sama-sama.

Orang Islam yang tidak mengikut kata-katanya atau orang yang tidak menyokong parti yang didokongnya sebagai tidak mengaku Islam.

Orang yang berilmu seperti ini disifatkan sebagai ulamak ’Su’, kata-kata ucapan beliau boleh memecah-belahkan masyarakat, malah boleh merosakkan pegangan hidup masyarakat, bukannya pemimpin UMNO/BN yang memecah-belahkan masyarakat seperti yang sering dilarang oleh si ulamak itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan